tirsdag, oktober 17, 2006

Det er altid godt at starte på en frisk??

Men at genstarte er ikke sjovt - I tell you!

Med mange små finurligheder bag mig såsom optage to programmer på én gang, billedekigning og lignende var slaget kommet til at få computeren til at boote af sig selv når der skulle optages. Det burde være så let for det er indbygget i MediaPortal softwaren, men men.
Første gang jeg prøvede slukkede den som den skulle, dog uden at slukke for blæserne hvilket resultere i en "slukket" men meget larmende computer. Det kunne jeg som så godt leve med, problemet var bare at den aldrig vågnede igen - altså ikke før jeg selv bootede den på klassisk vis. Så med andre ord: det virkede ikke.
Så fandt jeg ud af at det var fordi jeg ikke havde sat BIOS'en op til at supportere S3 eller hybernation. Nuvel med DEL-trykning under opstarten var det hurtigt ændret.
Men ak, det gav ingen ændring fordi Windows ikke viste at motherboardet nu understøttede funktionen. For at fungere skal windows være indstillet til at anvende funktionen, hvilket man i teorien kun kan gøre når windows bliver installeret første gang. Uh, skulle jeg så til at formatere alligevel?!?
Heldigvis viste det sig at MicroSoft selv havde luret at det nok var et problem og lavet et program til at ændre Windows indstillingerne. Programmet hedder dumppo og kan hentes her
Dumppo blev kørt og ændringerne foretaget og jeg var nu klar til den store fryd at se vores PC boote helt af sig selv når der skulle optages, men stor var min overraskelse da PCen startede straks efter den blev sat i hibernation - suk.....laangt suk.
Nå, ud på nettet igen Google lidt her Google lidt der. Opdatere drivers (igen) - ingen forskel. prøve en utrolion forskellig opsætninger af Dumppo - ingen forskel. Slå alt fancy stuff fra i BIOS'en - ingen forskel. Stille alt tilbage til udgangspunktet - nu ville den slet ikke tilbage til udgangspunktet, men blev bare ved med at reboote.
Men nu var det ikke længere mit eneste problem, nu fik jeg også kritik fra venerne på Messenger som var begyndt at blive godt trætte af at se mig logge af og på hele tiden. SUK, det havde jeg ikke lige tænkt på. heldigvis var dette et problem jeg kunne løse.
Nuvel - Google lidt mere og så fandt jeg denne side, hvor det eneste der passede på mig var at vi har en Logitech mus. Men vores mus benyttede de nyeste drivers og al bootning fra USB var jo slået fra i BIOS'en så det kunne det jo ikke være - eller?
Så det sidste jeg gjorde før jeg hoppede i seng den nat var at pille musen af og sende den til Hibernationland. Stor var overraskelsen da den blot fladt i søvn som den skulle og aftenen blev lige forlænget med lidt cola og et lille forsøg med optagelse af et eller andet obskurt program. Og det blev en dejlig aften for den faldt i søvn, sov de 5-6 min den skulle hvorefter den vågnede og optog programmet ( eller i hvertfald indtil jeg ikke gad se det mere og slukkede for den.

TIP:4
Det er altid lettere at starte med en minimumløsning der fungerer og tilføje end en super løsning der ikke fungerer som man så piller af. Så pil al, og jeg mener AL usb pjank af computeren når der leges med autoboot første gang. Derefter kan man begynde at putte ting på.

Status:
  1. Betjænes af alle i husstanden uden brug af manual
  2. Vise tv - OK
  3. Vise DVD'ere - OK
  4. Vise vores egne optagede videoer
  5. Spille MP3'ere (OGG, Waw, wma osv) - OK
  6. Spille Cd'ere - OK
  7. Spille Radio - OK
  8. Vise billeder - OK
  9. Automatisk hente en EPG - OK
  10. Optage et valgt program fra EPG'en - OK
  11. Optage alle episoder af et bestemt forvalgt serie - OK
  12. Optage minimum to simultane kanaler - OK
  13. Vise fra starten imens den stadig optager - OK
  14. Sætte et live-program på pause - OK
  15. Tænde computeren ved tryk på fjernbetjeningen
  16. Tænde computeren automatisk når der skal optages - OK
  17. Slukke for computeren igen efter optagelse - OK
  18. Benyttes uden brug af fjernsynet
  19. Fjern-fjernbetjenes, f.eks. via Internettet
  20. Billigere end en pakkeløsning
  21. Fungere fra et afsides sted (f.eks. under trappen)
  22. Kunne anvendes fra minimum stue, køkken og soveværelse

OK: 14/22 NIX: 0/22 ---: 8/22

OK = Afprøvet og det fungerer
NIX = Afprøvet og fungerer ikke
--- = Ikke afprøvet/installeret endnu

1 Comments:

At 6:17 AM, Anonymous Anonym said...

I will not approve on it. I regard as nice post. Expressly the title-deed attracted me to study the sound story.

 

Send en kommentar

<< Home