mandag, oktober 09, 2006

Commencing phase 1 (installation)

Første punkt på dagsordenen var at installere MediaPortal. Dette viste sig lige så let som al mulig anden software, ingen trælse "openSource" finurligheder med komprimering af sourcekode eller lignende, hvilket jeg frygtede lidt.
Næste punkt, opsætning. Dette sker som en wizard, hvori man bliver guidet igennem de forskellige trin, trin for trin. Det gik da også helt efter bogen helt ind til tredje trin. Her kom der en fejlmeddelelse om at wizarden havde gjort etellerandet ulovligt og nu lukkede.
Nuvel, hvis den ikke ville med wizard kunne jeg da bare gøre det selv - tænkte jeg - og ganske forkert fordi hver gang man starter MediaPortal uden konfiguration starter den automatisk med wizarden - suk.
Måske det bare var den sidste release af MediaPortal der var syg. Så jeg afinstallerer MediaPortal Version 0.2.0.0 og installerer version 0.2.0.0 RC4 (altså sidste release candidate inden den endelige)
Men ak den har samme fejl. Jeg kan nu mærke irritationen bygge lige så langsomt som jeg prøver det ene og det andet. Til sidst tænker jeg at jeg i stedet for at acceptere fejlmeddelelsen bare minimerer den og fortsætter med wizarden som af uransagelige grunde også bare fortsætter med at virke.
Stor var min fryd da jeg når hele vejen igennem wizarden og faktisk får MediaPortal til at køre som det skal.

Set i retrospekt tror jeg at det er mit Hauppauge 500MCE tv tuner kort der forvirrer MediaPortal wizarden.

Som guide til at gennemføre wizarden benyttede jeg denne guide. Som viste sig rigtig god.

TIP:1
Hvis MediaPortal giver en fejlmeddelelse under opsætning så minimer den og fortsæt uanfægtet.

Status:
  1. Betjænes af alle i husstanden uden brug af manual
  2. Vise tv - OK
  3. Vise DVD'ere - OK
  4. Vise vores egne optagede videoer
  5. Spille MP3'ere (OGG, Waw, wma osv) - OK
  6. Spille Cd'ere - OK
  7. Spille Radio - OK
  8. Vise billeder - NIX
  9. Automatisk hente en EPG - OK
  10. Optage et valgt program fra EPG'en - OK
  11. Optage alle episoder af et bestemt forvalgt serie
  12. Optage minimum to simultane kanaler - NIX
  13. Vise fra starten imens den stadig optager
  14. OK Sætte et live-program på pause - OK
  15. Tænde computeren ved tryk på fjernbetjeningen
  16. Tænde computeren automatisk når der skal optages
  17. Slukke for computeren igen efter optagelse
  18. Benyttes uden brug af fjernsynet
  19. Fjern-fjernbetjenes, f.eks. via Internettet
  20. Billigere end en pakkeløsning
  21. Fungere fra et afsides sted (f.eks. under trappen)
  22. Kunne anvendes fra minimum stue, køkken og soveværelse

OK: 8/23 NIX: 2/23 ---: 13/23

OK = Afprøvet og det fungerer
NIX = Afprøvet og fungerer ikke
--- = Ikke afprøvet/installeret endnu